Zo Mak as een lammetje (Makassar)

4 december 2017 - Makassar, Indonesië

Chilling

We zijn er. Chillend aan de rand van een (te sjiek) zwembad zit ik dit verhaal te tikken, terwijl de ‘P’ en de ‘M’ uit ‘PEM’ in Pindaland liggen te dobberen op een rubberen band. Met het vooraf boeken van een hotel met zwembad verdien ik moederschap bonuspunten. En ook echtgenote bonuspunten geloof ik! Na de reis Schiphol (check in: Zaterdag 2-12 om 13:45u) —> Jakarta —> Makassar (check out: Zondag 3-12 om 10:30u NL tijd) zijn we alledrie zo mak als een lammetje. Gelukkig zit het tijdverschil in Azië mee, want als we inchecken in het Aryaduta Hotel is het lokaal 19u. Dus we kunnen een paar uurtjes ‘smokkelen’ en een soort van op tijd ons eerste Indonesisiche bed in. Poet en ik zingen het uit tot een uur of 1 s nachts, oftewel 18u NL tijd.

Onze Justin Bieber

Maar niet voordat we eerst een verkenningsrondje hebben gedaan rondom ons hotel. Er is een pasar malam (later kom ik erachter dat we op de populaire promenade Pantai Losari lopen) en het is bomvol met mensen. Het is hier laagseizoen (de regentijd staat hier trappelend voor de deur) en dus geen blanke te bekennen. We herinneren ons wel de ‘reuring’ die we meemaakten bij bijvoorbeeld de Borobudur op Java in 2011. Toen waren het de 1,91 lange Poet en de blonde lokken van Monique die toen bij ons was, die alle camera’s van locals deden flitsen. Ook werden we aangeraakt alsof we Buddah himself waren. Maar deze avond in Makassar was van een andere orde: nu was het onze 3-jarige blondgelokte peuter (a.k.a. Justin Bieber) die de show stal. En hij vond er zelf niks aan hahaha. Na 2 foto’s en nog meer aaien over zijn blonde bol begon hij ontsnappingspogingen te ondernemen en te roepen “Neeeeee geen foto!!”. Weinig mensen spreken hier trouwens Engels. De naam Mick kennen ze niet. Mick Jagger? Ook nooit van gehoord. Tja dus als je dan belaagd wordt door enthousiaste Pinda’s dan kruip je op de nek van je 1,91 lange vader. Een veiliger plekkie bestaat er dan niet.

Lang leve Melatonine

Hoewel wij gesloopt waren na bijna 22 uur onderweg, krijgt die kleine (hoe kan het ook anders) een Energy Kick bij het avondeten. Rennend, springend de hele toko door. Zijn blosjes transformeren in knalrode konen. Onze gastvrouw ligt in een deuk en wijst ernaar. Dat we in NL een degelijk rioleringsysteem hebben, en hier in Pindaland niet, daar komt meneertje ook snel achter. Hij verdwijnt achter een muurtje en we horen ‘Oh oh’. Zijn gloednieuwe slippers onder de bende. Dus daar zit ik, knielend met een paar cheap-ass servetjes de boel schoon te maken (soort van). De bagger en plukken haar komen overal vandaan. Fijn ook dat die dingen klittenband hebben. Toch maar ff mijn handen wassen daarna. Eenmaal terug in het hotel is het nog steeds Stuiter de Stuiter. “Oh wacht ik had van die slaapsappies gescoord bij de apotheek. Ik denk dat we die maar eens gaan uittesten....” Een half uur later slaapt meneer, in 1 ruk tot 12 uur de volgende middag. Topspul. Poet en Ezzz kunnen dus nog een uurtje de hotelbar in. Hoppa!

Makassar

1,8 miljoen inwoners....we merken er niet veel van. Het verkeer is druk (tja, Pindaland....) maar wel relaxed. We kunnen gewoon zigzaggend de straat oversteken. Zebrapaden, wat zijn dat? En de prijzen zijn zo laag....ons vijf sterren hotel kost 47 euro per nacht. Ik schrik steeds van alle vragen die ik van de staff krijg. Van al die service. Het is een simpele reminder: hoe rijk wij zijn, in vele opzichten. Straks gaan we het havengebied even verkennen, en het beruchte Fort Rotterdam. Een stukje VOC-geschiedenis waar je als Belanda toch geweest moet zijn. De mensen hier zijn vriendelijk en vrolijk, ja in dit land zouden we het best een maandje of twee kunnen volhouden!! Weet je wat: laten we dat doen. Tot 4 februari hebben wij geen zorgen, behalve de vraag: “Waar zullen we morgen eens naar toe gaan”.

1. Inek:
    Leuk leuk leuk
  2. Viv:
    4 december 2017
    Wauw wat een leuk verhaal!! Klinkt goed, het kan alleen maar leuker worden! Geniet van de zon en het heerlijke eten!!
  3. Monique:
    4 december 2017
    PEM 😍 Man, wat klinkt het alweer heerlijk. In gedachte ben ik er zeker een beetje bij 👊
  4. Annelies:
    4 december 2017
    Wat geweldig! Geniet er van! ...leuk om jullie zo te volgen!
  5. Jenny:
    4 december 2017
    Op en top genieten! Zeker doen, met volle teugen! Ik volg een beetje mee😉
  6. Helma.:
    4 december 2017
    Wat heerlijk om jou verhaal te lezen.😎💋
  7. Greet.:
    4 december 2017
    Klinkt geweldig . Wij zijn toen ook in fordRottetdam geweest . Leuk dat jullie daar ook je voetsporen achterlaten 😁Zxxx
  8. Nancy Bierman:
    4 december 2017
    Fijn om te lezen! Ik zie het helemaal voor me. Veel plezier de komende twee maanden!
  9. Map& Heidi:
    5 december 2017
    Wat een heerlijk eerste reisverhaal!!!! Wat fijn dat alles zo goed is gegaan!
    Geniet ervan lieve PEM! En we lezen graag gauw weer een mooie belevenis van jullie!!! C
  10. P. Walraven:
    5 december 2017
    Geniet er lekker van. En dan gaan wij genieten van alles wat jullie beleven xxx
  11. Olla:
    6 december 2017
    Als je niet meer op de foto wil Mick, dan zeg je gewoon WHAAARGGGG.
    Geniet van je tijd met papa en mama!
    Nog 56 nachtjes en dan ziet Olla je weer 😀
  12. José:
    7 december 2017
    Fijn dat de reis er weer op zit en dat Mick lekker heeft geslapen. Leuk om jullie verhalen te volgen. Geniet maar lekker van het mooie Azië/pindaland🙌🏻 dikke kus van je zus💋 (Zit hier in het gigantische Hollandse klereweer en kou deze blog te lezen❄️☃️)
  13. Katja Bouwmeester:
    7 december 2017
    Ik zit weer te genieten van je verhalen Ester. Chill out. Dikke knuf!
  14. Elke:
    8 december 2017
    Mooie start van de reis, op naar nog meer avonturen!
  15. Thijs:
    8 december 2017
    De kop is er af, nu eerst een beetje op schema komen qua, dag nacht ritme. Heel veel plezier, geniet er van en we volgen jullie avonturen. Ik zorg al 7 jaar voor een indo man die rechtzijdig verlamd is, herseninfarct. Is een collega, hoor veel verhalen van hem. Kan ik mooi vergelijken met jullie, je bent dus gewaarschuwd, haha.